The store will not work correctly when cookies are disabled.
Бисквитки
Нашият уебсайт използва бисквитки, за да Ви предоставим неговата пълна функционалност. За повече информация какви данни се съдържат в бисквитките, моля, вижте нашата страница Политика за поверителност. За да приемете бисквитки от този сайт, моля, щракнете върху бутона Разрешаване по-долу.
Компютърните игри са присъствали в нашето ежедневие, откакто е създаден компютъра, без значение дали говорим за вградения в Windows пасианс или за Call of Duty. Повечето от нас са преминавали през периоди на безсънни дни и нощи прекарани с приятели в компютърните клубове, водейки люти битки в Counter-Strike, Dota, Warcraft и т.н. Ерата на компютърните клубове в България залезе отдавна, и ако трябва да съм честен не мога да се сетя откога не съм виждал компютърен клуб, но със сигурност са минали едни 13 години от тогава.
В днешната статия ще разгледаме как се развива професията "геймър/стриймър" и каква ни е перспективата в България.
Само ще вметнем, че в последните 10 години геймърството се превърна от хоби и време с приятели в професия, която може да носи много добри доходи. Веднага можем да дадем пример със стриймърът Ninja, който беше споделил, че от договори за реклами, първенства, турнири и реклами в социалните мрежи е достигнал завидните 20 милиона долара годишен доход.
Ако игрите са вашата страст и искате да се развивате в тази насока запрятайте ръкави, защото конкуренцията е голяма и ожесточена, но не се плашете - имате съпорта на School Esports League и вашето училище.
Какво е School Esports League?
През учебната 2020-21г. стартира нова инициатива в българските училища – занимание по интереси „Гейминг концепции“, състоящо се от 2 части – учебна програма с фокус социално-емоционално учене и междуучилищна лига по електронни спортове с национален мащаб (School Esports League).
Електронните спортове са една от най-бързоразвиващите се глобални индустрии днес. Казано накратко, това са организирани състезания по видеоигри, в които отбори и играчи се състезават един срещу друг, а мачовете и турнирите се излъчват на живо и включват коментар и награден фонд.
School Esports League (SEL) е първата българска училищна еспорт лига. Тя е част от по-голям проект – занимание по интереси „Гейминг концепции“, чиято мисия е да въведе електронните спортове на училищно ниво и да ги направи достъпни за всеки ученик в страната. По този начин се цели създаването на иновативна учебна среда в българските училища, която да стимулира учениците чрез техния интерес към електронните спортове и да пренесе мотивацията им в класната стая, което от своя страна до доведе до придобиване на важни умения за кариерно и личностно развитие, и повишаване на академичния успех.
Веднага изплуват спомени от тийнейджърските години, когато родителите са ми казвали да спирам игрите на компютъра и да започвам домашните. А ако всъщност това ви е домашното? Адмирираме инициативата за въвеждане на гейминг изжививяването в учебната програма. Много деца гледат отстрани големите имена в гейминг индустрията и искат да са като тях без да реализират труда, инвестицията и отдадеността, които трябва да вложат, за да се осъществи това.
Въпросите, които може би всеки би задал са:
Има ли ментор/треньор, който да помага и обучава децата в съответната игра?
Ако да, той от организацията ли е или ще е учителят от учебното заведение?
Ако е учителят/учителката, без да сме груби, но повечето от тях в най-добрия случай са с базова компютърна грамотност и едва ли ще могат да се справят.
Отборът/играчът могат ли да играят и представляват себе си, без законови пречки, и на други състезания и турнири в страната и чужбина?
При евентуално развитие на отбора/играча до много високо ниво, могат ли да разчитат на съпорта на Лигата за назначаване на ментор от същото ниво, който да следи за тяхното здраве и тренировки?
В прес съобщение, School Esports League споделят със СмартМакс тяхната мисия и идея:
МИСИЯ: Да въведем електронните спортове на училищно ниво и ги направим достъпни за всеки ученик в страната
ЦЕЛ: Да създадем иновативна учебна среда в българските училища
ФОКУС: Придобиване на важни умения за кариерно и личностно развитие
ИНОВАЦИЯ: Стимулация на учениците чрез техния интерес към електронните спортове, пренасяне на мотивацията в класната стая и повишаване на академичния успех
„Гейминг концепции“ е свободноизбираема извънкласна дейност със STEM и практическа насоченост, и има шанс да ангажира и мотивира ученици, които не участват в други извънкласни и спортни дейности, като им даде възможност да изучават материя, към която имат силен личен интерес. Заниманието е първо по рода си за България и част от акцентите на уроците са - поставяне на цели и вземане на решения, здравословен начин на живот и хранене, анализ и самоанализ, технически уроци, кариерно проучване и ориентиране. Много от задачите и проектите предполагат използването на компютър и интернет и в този смисъл дистанционната форма на обучение по никакъв начин не влияе негативно на заниманието, което има възможност да се провежда както в присъствена, така и в смесена или дистанционна форма на обучение.
В момент в програмата участват 14 училища от цялата страна, като учениците и бъдещи професионални геймъри се състезават в 2 игри - League of Legends и CS:GO. Надяваме се скоро да видим и други заглавия като Fortnite, Call of Duty Warzone, FIFA, Apex Legends, а списъкът с училища в програмата да става все по-голям. Официални партньори на инициативата през първия сезон са големи имена, като TELUS International Bulgaria, PlayHub: Next Level и Lenovo.
Също както при традиционните спортове, играчите тук се учат да приемат както победите, така и пораженията, показвайки спортсменско поведение и уважение към опонентите си. Други ползи на електронните спортове са социалната интеграция – достъпни са за всички, и дават възможност за създаване на нови приятелства и позитивни емоции, създават чувство за принадлежност, постижение и признание. По време на заниманието учениците също така се учат как да се държат в онлайн гейминг среда и имат шанс за първи път да бъдат част от официална училищна спортна дейност.
По време на финалната фаза на лигата на 26.06 и 27.06 освен купа и медали, победителите ще получат и предметни награди, осигурени от официалния им партньор TELUS International Bulgaria. Освен това, също благодарение на тях, съвместно School Esports League и TELUS даряват по 5 компютъра и 5 монитора на 5 от училищата участващи в лигата, които ще се използват не само за целите на клуб „Гейминг концепции“, но и ще обновят частично материално-техническата база на училищата.