Продажбите на персонални компютри намаляват за шесто поредно тримесечие и в началото на 2016 г.  са се понижили до нива невиждани от 2007 г., по данни на анализатори на пазара.

Проучване на изследователската компания Gartner показва 9,6% спад в продажбите на компютри през първото тримесечие в сравнение с година по-рано, на ниво от 64.7 милиона броя.

Данните от International Data Corporation (IDC) показват още по-рязко понижение, като доставките на компютри през първото тримесечие на 2016 са с 11.5% надолу спрямо същия период на миналата година и са се свлекли до 60,6 милиона броя.

 

Анализаторите от IDC очакват относително слаби продажби на настолни компютри през първата половина на тази година, тъй като фирмите все още тестват преминаването към машини с най-новата операционна система Windows 10 и потребителския пазар е изпълнен с подводни камъни породени от нестабилността на акции, стоки и валути.

"В краткосрочен план, пазарът на PC трябва все още да се бори с ограничен потребителски интерес и конкуренция от други инфраструктурни подобрения на комерсиалния пазар", каза мениджъра на проучванията Jay Chou от IDC Worldwide PC Tracker.

"Независимо от това, IDC все пак придвижда общите ИТ разходи на бизнеса да растат в сравнение с 2015 г., и наближавайки края на 2016 г. нещата трябва да започнат да наваксват по отношение на Windows 10 и от предварителни заявки да се превърнат в реални покупки на компютри."

Новите домакинства не купуват компютри като преди, особено в развиващите се пазари, където смартфоните често са предпочитани за онлайн достъп, казват анализатори на Gartner.

Въпреки това, анализаторите казват, че очакват да видят определен скок в продажбите на компютри по-късно тази година като част от движението "Windows 10 обновяване".

Факторите, влияещи върху продажбите на компютри, включват силния долар, който прави покупките по-скъпи на някои пазари, както и политическата нестабилност в някои региони.

"Влошаването на местни валути спрямо американския долар продължава да играе важна роля в спада на доставките на PC ", заяви анализаторът Микако Китагава.

"Всички големи региони показват понижаване спрямо същия период на година на доставките, като в Латинска Америка е най-големия спад, където доставките на компютри са намалели с 32.4%," добави тя.

"Пазарът на PC в Латинска Америка е силно повлиян от Бразилия, където проблемнатичната икономическа ситуация и политическата нестабилност се отразяват неблагоприятно на пазара."

 

 

Китайският производител Lenovo остава основен доставчик с пазарен дял от 19,3%, въпреки че продажбите му паднаха с 7.2% през тримесечието, според Gartner.

US-базирания HP Inc. е на второто място с 17,6%, следван от Dell с 14,1%, съобщи Gartner.

Според Gartner тайванският Asus е четвърти с пазарен дял от 8,3%, като успява да увеличи продажбите с 1.5 на сто, а Apple е пети с 7,1%, след като е увеличил продажбите си с един процент.

IDC показват подобна статистика за първите три места, но класират Apple четвърти в компютърни доставки през тримесечието, въпреки спада от 2,1% спрямо същия период миналата година.

Автор: Иван Петков