Европейският съюз предприе няколко стъпки за намаляване на замърсяването на въздуха, причинено от превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, като дизелови и бензинови автомобили. Една от най-обсъжданите мерки беше пълната забрана на продажбата на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене. В тази статия ще разгледаме историята на забраната, причините за нейното отхвърляне и очакванията за евентуалното й влизане в сила в бъдеще.

История на забраната

През 2017 г. Европейската комисия предложи пълна забрана на продажбата на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене, включително дизелови и бензинови автомобили, до 2030 г. Това предложение беше част от по-широка стратегия за намаляване на емисиите на парникови газове и борба с изменението на климата. Планът срещна съпротива от автомобилната индустрия и някои държави членки, което доведе до забавяне на изпълнението.

Причини за отмяна

Забраната беше отменена главно поради опозицията на автомобилната индустрия и някои правителства. Автомобилните производители предупредиха, че такава забрана ще доведе до загуба на работни места и ще навреди на европейската автомобилна индустрия. Някои държави членки, като Германия и Франция, също се противопоставиха на забраната, заявявайки, че е твърде радикална и трябва да се даде повече време на производителите да разработят алтернативни технологии, като електрически превозни средства.

Вместо пълна забрана, ЕС реши да приеме по-постепенен подход, като постави по-строги цели за намаляване на емисиите на CO2 от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили. Тези цели постепенно ще намаляват средните емисии на CO2 от новите превозни средства, като в крайна сметка ще доведат до прекратяване на продажбите на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.

Очаква се влизане в сила

Въпреки че пълната забрана на дизелови и бензинови автомобили в ЕС беше отменена, ЕС остава ангажиран с целта си за намаляване на емисиите на парникови газове и борба с изменението на климата. Постепенното премахване на превозните средства с двигатели с вътрешно горене е ключова част от тази стратегия.

Новите цели за намаляване на емисиите на CO2 от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили ще влязат в сила поетапно, започвайки от 2021 г. Тези цели постепенно ще намаляват средните емисии на CO2 от новите превозни средства, като в крайна сметка ще доведат до прекратяване на продажбите на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Очаква се до 2030 г. новите леки автомобили и лекотоварни автомобили да отделят средно 37,5% по-малко CO2 в сравнение с 2021 г.

Заключение

Въпреки че пълната забрана на дизелови и бензинови автомобили в ЕС беше отменена, ЕС остава ангажиран с целта си за намаляване на емисиите на парникови газове и борба с изменението на климата. Постепенното премахване на превозните средства с двигатели с вътрешно горене е ключова част от тази стратегия. Новите цели за намаляване на емисиите на CO2 от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили ще влязат в сила поетапно, като в крайна сметка ще доведат до прекратяване на продажбите на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.

р